Een kleine geschiedenis van de woekerpolisaffaire

Over de beperkingen en de mogelijkheden van het
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD):

De auteur van “Een Kleine Geschiedenis Van De Woekerpolisaffaire”,
Martin van Rossum concludeert: “Er dringt zich een keiharde conclusie op: met uitzondering van een zeer beperkt aantal zaakjes die KiFiD wel snel tot uitspraak weet te brengen, is het beleid er kennelijk op gericht in alle zaken die repercussies kunnen hebben voor grote aantallen gedupeerden (lees: voor verzekeraars gevaarlijke jurisprudentie kunnen opleveren), zo lang mogelijk te traineren en daarmee consumenten te ontmoedigen zich met hun woekerklacht bij KiFiD nog te melden of het geduld op te brengen op een uitspraak te wachten”.

Donald Hellegers schrijft bij zijn proefschrift in ‘Stelling 1’: “De in artikel 3 lid 2, onder e van de Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten genoemde termijn van een jaar strekt tot de bescherming van de rechten van consumenten en kan bij het niet in acht nemen van deze termijn leiden tot schadeplichtigheid jegens een consument van een instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting”.
(ACIS Serie, De juridische aspecten van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) – anno 2015).

Een alternatief is niets meer en minder dan “een gesprek met wederzijds respect’.
Dat heeft zijn effectieve en resultaatgerichte oplossing gebracht met de G-methode. KamerstukII2015-16-29-507nr141.

Referenties: Financieel Verbond, Meldpunten Financiële Dienstverlening.