Telegraafsma #3, Het kan anders, ………

In gesprek: ‘meldpunten financiële dienstverlening’

“Het kan anders, ……………”

In gesprek over: ‘de Interne Klachtprocedure’.

Uit het reglement van de Geschillencommissie van het KiFiD:
“Artikel 3.1 De Geschillencommissie kan een Klacht alleen behandelen als
Consument deze eerst heeft voorgelegd aan de Financiële dienstverlener(s) op
wie de klacht betrekking heeft en de (interne) klachtprocedure heeft gevolgd die
de Financiële dienstverlener voorschrijft. Als Consument dat niet heeft gedaan,
neemt de Geschillencommissie de klacht (nog) niet in behandeling. Zij wijst
Consument daarop en stuurt, tenzij Consument daartegen bezwaar maakt, de
Klacht door aan de Financiële dienstverlener(s) ter behandeling in de (interne)
klachtprocedure die de Financiële dienstverlener voorschrijft. Als Consument bij het voorleggen van zijn Klacht aan de Financiële dienstverlener de aldaar
geldende procedure niet heeft gevolgd, kan de Geschillencommissie verlangen
dat hij dit alsnog doet”.

Laagdrempelig?
Er is dus een voorportaal bij het KiFiD waarin van de consument al een zeer
behoorlijk zelfstandig optreden wordt gevraagd. Daarbij komt de vraag of het6
KiFiD wel werkelijk het laagdrempelige instituut is voor de consument zoals dat
is beoogd? Daarbij komen vragen over het kostenniveau en de efficiëntie van hetKiFiD. Dit mede met de vraag of het KiFiD wel in staat is gebleken ook
daadwerkelijk richtinggevende uitspraken te doen?

Meldpunten.
Als alternatief zijn er nu de ‘meldpunten’. Om informatie en hulpmiddelen te verschaffen aan de consument, maar ook aan de leveranciers van de financiële
producten. Om het gesprek aan te gaan met als doel tot praktische oplossingen te komen en niet in ingewikkelde en langdurige procedures verzeild te raken. Waarbij de resultaten kunnen worden gebruikt als feedback en richtinggevend voor demarkt van de financiële dienstverlening.

De ‘meldpunten’ zijn te vinden op de website www.renegraafsma.nl.
Dit bericht is geplaatst in Beleggingsverzekeringen met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.