Telegraafsma #2: Het KiFiD

Het KiFiD is het klachteninstituut voor de wereld van de financiële dienstverlening. Verzekeraars, banken, vermogensbeheerders, enzovoort, én intermediairs zijn er bij aangesloten. Zij zijn degenen die kunnen worden aangesproken door de consument. Bij het KiFiD staat de ‘aangeslotene’ dus tegenover de klagende ‘consument’.

Toegankelijk?

De bedoeling is dat de procedures bij het KiFiD laagdrempelig zijn. Dat wil zeggen: volstrekt onafhankelijk, relatief eenvoudig en goedkoop, kortom voor de ‘eenvoudige consument’ (de simpele ziel ……..) toegankelijk. Of dat echt zo is? Ik zie het KiFiD als een ui, er is heel wat af te pellen voordat je bij de kern komt. Dat ligt zeker niet aan de medewerkers van het KiFiD, ook niet aan de Ombudsman of de leden van de Geschillencommissie of de leden van de Commissie van Beroep. De mensen staan voor hun zaak. Ik kom er later zeker diepgaander op terug, het gaat als het schillen van een ui in stukjes omdat het beter is de betrokken bronnen / personen – conform afspraken – beschermd te houden.

De kloof

Mijn interpretatie is dat er sprake is van een kloof. Je kan wel in het klachtenbeoordelingsproces betrokken zijn, maar dat maakt je nog geen inhoudelijk deskundige, in ieder geval niet direct in voldoende mate. De kloof is het gapende gat tussen de rechtsstaat en de machtsstaat. ´Compliceren´ en ´tijdrekken´ doen de rest, verdiepen de kloof. Het opkomen door en voor de consument is daarmee uiteindelijk – met het verlopen van de procedure – een schijnbare asymmetrische wedstrijd. De consument komt daarmee in een ’emotionele achtbaan’. Het is een taak dit aan de politiek duidelijk te maken. De Minister van Financiën ziet op het KiFiD toe, en hij wordt weer gecontroleerd door de Tweede Kamer. Uiteindelijk worden de structuren wel duidelijk en ontstaan er weer werkvormen. Het kan geen kwaad de ervaringen in voorstellen tot verbeteringen om te zetten. Die zullen we dan ook zeker gaan doen.

Vragen?

Laten we bij wat vragen beginnen. Bijvoorbeeld met dit artikel van FTM (Follow The Money): Is het KiFiD onder druk nog wel onafhankelijk?

Dit bericht is geplaatst in KiFiD, Telegraafsma met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.