Telegraafsma #45. ASR: Zwart Licht.

Zwart licht
Soms moet je beslissingen nemen zonder dat er zicht op de werkelijke situatie mogelijk is.
Er schijnt zwart licht op de informatie, het is ‘niet transparant’. Zoals bij het aangaan en beheren, aanhouden, van levensverzekeringen.

De voordeur
Aan de voordeur kan een verzekeraar rekenen op de zogenaamde ‘indirecte transparantie’.
Bij het aangaan van een levensverzekering, en gedurende de looptijd, kan de verzekeraar er van uitgaan niet verplicht te zijn tot een opgave van de kosten, de wijze van het vaststellen van de premies, enzovoort. Een offerte mag gebaseerd zijn op een, bij een bepaald aangenomen rendement, aan te nemen eindkapitaal.

De achterdeur
Bij de achterdeur, de controle op het gedrag van de verzekeraar – het toezicht – is er ook hier een beperkte transparantie. De verzekeraar kan nu rekenen op toezichtsvertrouwelijkheid. Dat wil zeggen dat als er melding wordt gedaan van mogelijk wangedrag het werk van de toezichthouders, de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB), niet wordt gedeeld. De voordeur en achterdeur zijn dicht en de consument zit daarmee als opgesloten in een val.

Schuivende panelen
Een verzekeraar kan tussen de verschillende polis-onderdelen schuiven met kosten, kan winstdelingen veranderen, kan de berekening van premies onzichtbaar laten, kan risico’s afwentelen, enzovoort. Ten koste van de consument, naar eigen wil en zin het geld van de consument aan het zicht onttrekken. Zo kan de verzekeraar administratiekosten in rekening brengen zonder feitelijk de administratie te voeren. Dit type levensverzekeringen hebben het label ‘woekerpolissen’ meegekregen.

Schikkingen
Woekerpolissen zijn erkend als ‘foute producten’. Aangestuurd door de overheid is er een aanbeveling bedacht om de te hoge kosten en premies te compenseren: de zogenaamde ‘Wabeke-aanbeveling’. De heer Jan-Wolter Wabeke was destijds de Ombudsman die met deze regeling kwam, maar ook zelf de regeling niet leek te begrijpen. Daarop bedacht René Graafsma een methodiek om tot een eerlijke en betere compensatie te komen. Die heeft hij in 2015 geïntroduceerd en met een overgrote meerderheid van de levensverzekeraars tot effectieve schikkingen geleid. Het is bekend geworden als de ‘Graafsma-methode’.
Meerdere organisaties van consumentenvertegenwoordigers hebben zich bij het treffen van schikkingen, in de basisuitgangspunten, van de ‘Graafsma-methode’ bediend.

ASR
De ‘Graafsma-methode ‘is dus door René Graafsma in 2015 geïntroduceerd en met een overgrote meerderheid van de levensverzekeraars tot effectieve schikkingen gebracht.
Tot nu, behalve met een enkele andere verzekeraar, zoals de ASR.
Tien jaren van besprekingen hebben nog niet tot resultaat geleid.

ASR-administratie?

De oorzaak? De mening is: de ASR is niet in staat om kostenspecificaties te maken. De administratie lijkt er niet te zijn. Bij elke opgave moet er opnieuw gerekend worden, de gegevens zijn er gewoon niet. Terwijl er wel door de polishouder administratiekosten zijn betaald. De ASR komt daarmee de vanzelfsprekende zorgplicht niet na.

ASR-schikking …….?
René Graafsma heeft voor enkele mensen bij de ASR schikkingen bereikt. Beter dan de schikkingen volgens de ‘Wabeke-aanbeveling’. Op grond daarvan heeft hij met de ASR een samenwerkingsovereenkomst opgesteld, …… in 2012. Sindsdien zijn er vele gesprekken geweest. Met recent een over-all-schikking als resultaat. Echter, na de totstandkoming van deze groepsschikking stelt de ASR aanvullende voorwaarden. Waarmee de uitkomst, voor de mensen die René Graafsma vertegenwoordigt, niet te vergelijken is met de resultaten zoals die bij andere verzekeraars zijn bereikt. ASR is niet transparant en maakt er handjeklap van. René Graafsma wordt onder druk gezet, ‘in existentiële nood gebracht’, om de voorwaarden van de ASR maar te accepteren.

Kort geding
Het niet kunnen en willen verstrekken van de kosten- en premiespecificaties is naar de mening van René Graafsma er de oorzaak van dat er geen passende oplossingen voor de mensen met een ASR-woekerpolis kunnen worden bereikt. Om aan de halsstarrigheid van de ASR een eind te brengen is besloten de vraag tot het wel moeten verstrekken van de kosten- en premiespecificaties, van de ASR aan de consument, met een gang naar de Kort-Geding-rechter aan partijen en dus ook de rechter voor te leggen.

Transparantie?
Van belang is dan wel dat er een kloppende kosten- en premiespecificatie aan de consument kan worden verstrekt. Bij de verzekeraar ASR blijkt dat een probleem te zijn. Het lijkt er op dat de administratie bij de ASR niet op orde is en dat dat probleem op de consument wordt afgewenteld. De ASR werkt niet mee. Om aan de halsstarrigheid van de ASR een eind te brengen is besloten de vraag tot het wel moeten verstrekken van de kosten- en premiespecificaties, van de ASR aan de consument, met een gang naar
de Kort-Geding-rechter aan partijen en dus ook de rechter voor te leggen.

Samen = meedoen
Jij kan meedoen en helpen de polishouders bij de ASR een verbeterde compensatie te krijgen. Nogmaals: dat valt niet mee. De ASR benut alle juridische mogelijkheden en het is nog niet helemaal duidelijk hoe het Klachteninstituut KiFiD en de rechters zich opstellen.
Vandaar het Kort Geding. Ondersteunen kan je met een bijdrage van € 17,08.

Totaal: € -

Alle hulp is welkom. Méér dan! Voor extra sponsoring, ondersteuning en bijdragen:
NL05KNAB0258994665 t.n.v. R.A.J. Graafsma onder vermelding van ‘ASR Zwart Licht’.

Vervolgens: als je zelf een levensverzekering bij de ASR hebt neem je zelf ook deel in een specifieke procedure om meer transparantie over de premies en de kosten te verkrijgen.

Dit bericht is geplaatst in Beleggingsverzekeringen met de tags . Bookmark de permalink.

12 reacties op Telegraafsma #45. ASR: Zwart Licht.

  1. Jan schreef:

    quote
    de vraag aan de Kort-geding-rechter voor te leggen
    unquote

    Welke vraag??

  2. Bas Tramper schreef:

    Mede- lotgenoot ASR Woekerpolis: het is zelfs zo erg dat ASR doodleuk verklaard dat er geen administratie is van de jaren die de polissen hebben bestaan. Het Kifid is met dit antwoord akkoord gegaan!!
    Kortom advies aan verzekeraars: maak je administratie kwijt, het Kifid vind dit goed en je hoeft dan niet te vergoeden!

  3. Jan schreef:

    Meneer Graafsma
    Zeer benieuwd of er als iets meer bekend over het kort geding?

  4. Jan schreef:

    Meneer Graafsma – is er al iets meer duidelijk over dat kort geding?

  5. Jan schreef:

    Beste meneer Graafsma
    Op 11 juni schreef u dat asr aangeschreven werd. Dat is nu een maand geleden.
    Is daar al resultaat mee gekregen?

    • René Graafsma schreef:

      Beste Jan,

      Zie de reactie op het voorgaande bericht. De advocaten werken nu de procedure verder uit.
      Er zijn ook andere ‘lopende zaken’ jegens de ASR. Die worden gecombineerd, zodat er efficiëntie en een totaalopzet
      voor de dekking van de kosten is. ‘Men’ heeft mij om die combinatie van zaken gevraagd. Samen sterk, is het uitgangspunt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.